сряда, 16 август 2017 г.

Любими детски стихотворения

Исках да препоръчам поредица от 4 тънки книжки с илюстрации на издателство ПАН. Оказва се, че те са изчерпани и няма смисъл. Имат нови издания, които са групирали същите стихотворения по друг начин, някои са пропуснали, на тяхно място са добавили нови. Сменили са кориците и все в този дух. Тях не ги познавам и не мога да посоча определена книжка, която да харесвам и да мога да препоръчам. А много исках, тъй като това е първото детско четиво, подходящо за възможно най- ранна възраст, още под 1 година. Не мога да си спомня, кога започнах да ги чета на моята дъщеря. Тя нямаше 6 месеца, когато измислях наивни четиристишия и дори ги припявах. На нея определено ѝ харесваше. Година по- късно се оказа, че тя ги помни и с огромна усмивка на лицето затанцува, докато аз тананиках една от тези забравени римушки. После започнах да чета въпросните книжки и тя със сигурност не е разбирала смисъла, но се увличаше от мелодичността на римите и ѝ харесваше. След това ги забравихме и наскоро отново ги открихме. Вече разбира всичко (на 4г), четем ги по много пъти, тя ги наизустява и рецитира с голямо желание. Често бърка, аз се опитвам леко да подскажа, а тя се сърди и нервира, не иска да се намесвам. Получава се нещо като игра, с която много се забавляваме. Тъй като няма смисъл да показвам и препоръчвам нещо, което не може да се купи, тук ще напиша някои от най- любимите детски стихотворения, а те могат да бъдат открити в други издания с рисунки, които детето разглежда, докато слуша стихотворението и задава допълнителни въпроси по тях. Подходящи са за деца от 1 до 8 години. (или дори под една и над 8 години)

Въртележка

Чудна въртележка има -
пролет, лято, есен, зима.

И е истински късмет, че
аз се возя без билетче.

Пълен кръг като измина,
ще съм по- голям с година.

Цанко Лалев

Песничка

Аз съм бялото глухарче,
вятърът
ми е другарче.
Срещнем ли се,
тъй лудеем,
че простора
ни е тесен:
аз не зная той къде е,
той се чуди аз къде съм.

Биньо Иванов


Хоби

Някой събира марки.
Друг -
разноцветни салфетки...
Аз съм планинарче.
С татко събираме гледки.
В своята памет съм сложил
облаци
снежни била...
Гледки от Черни връх, Рожен
Вежен и Мусала.
И ако някой
ме заговори:
- Имаш ли хоби, момче?
Ще отвърна:
- Да имам хоби.
Събирам върхове!

Герги Константинов


Лакомник

Стига, Мечо, мед си ял,
че си пак надебелял
и кожухът ти от миналата есен
вече ти е станал много тесен.

Леда Милева

Лодка

Пуснах лодка от хартия,
ветре, вятърко, върни я,
че реката я повлече
и замина надалече.

Може жабка кривокрака
до брега да я причака,
а за лодката ми слаба
тежка ще е баба Жаба!

Леда Милева

Дъжд

Капят капчици отвън,
зън, зън, зън!
По стъклата, по вратите
и се леят по стените.

Само Петльо вън стои,
той от дъжд не се бои -
сгушил човка под крилата,
таз беда му е позната.

Капят капчици отвън,
зън, зън, зън!
Всички птички отлетяха,
дори сбогом не вземаха!

Дора Габе


В гората

В горите, в горите, в горите зелени,
ах, знам -
тъй много цветя има там,
къпинки и дренки, и гъбки червенки
и птички, и песни,
и ягоди пресни -
тъй много, тъй много са там!
Вървете да идем, да идем! Вървете -
Ура!
В зелената хладна гора!
И там до насита цветя вий берете
и черни къпини,
и сладки малини -
в зелената хладна гора!

Гео Милев

Лов

Патица:

С ято патки цяло лято
си живях богато в блато.

Пълнех гушка, но със пушка
взе ме млад ловец на мушка.

Стреля цялата неделя.
Гръмна старата ми леля.

Куче:

- Не е вярно.Стига кряска!
Само леко я одраска.

А пък теб със хитра хватка
ще те хвана, патка с патка!

Цанко Лалев


Разговор

Кобила:

- Минава семейство добри таралежи.
Търсят треви и плодчета свежи.
Ето виж как любезно те гледа.
Поздрави го и ти! Кимни на съседа!

Жребче:

- Тази съседка
прилича на четка.

Кобила:

- Ще искаш довечера пак да те гушна
в нашата чиста и топла конюшня.
За Ежко е същото. В тяхната къща
иска майка му да го прегръща.

Жребче:

- Не ги ли боли
с тези бодли?

Цанко Лалев







Няма коментари:

Публикуване на коментар